Mötesbokning
– tips för att skapa dig själv kundmöten

Vad innebär mötesbokning?

Mötesbokning är exakt som det låter. Den process där du identifierar och når ut till företag genom din idealkundsprofil där syftet är att generera nya möten.

Målen med mötesbokningar

Målet med att försöka få till möten är att starta en ny säljprocess där det under ett senare skede ska resultera i ett signerat avtal mellan dig och kund. Som nytt företag eller som en ny förening kan det vara svårt att hitta nya kunder eller medlemmar. I grund och botten handlar det om att förvandla passande kunder till potentiella kunder. Du kan på mötesbokning.se läsa mer om hur du ska göra för att dina leads ska bli kunder som förhoppningsvis stannar kvar längre och slutligen bli återkommande. Du kan här också läsa mer om hur du ska agera om ni har svårt att bearbeta era kunder, men framför allt om hur ni kan öka er försäljning med hjälp av mötesbokning.

Olika kanaler för mötesbokning

  • Telefon
    Den vanligaste metoden för att försöka få till ett möte med blivande kund är genom telefonsamtal
  • E-post
    Att skicka ett mejl är en lite mer opersonlig metod, men bra för att snabbt nå ut till kund med mycket text
  • Mässor
    Skapa en personlig känsla genom att befinna sig på mässor och visa upp företaget

Varför spelar mötesbokning roll?

Mötesbokning är en grundsten inom B2B. Utan ett möte blir det garanterat aldrig en affär mellan de berörda parterna. Det är därför viktigt att du som säljare har en kalender som är fullsmockad med möten inplanerade.

6 grundläggande steg inom mötesbokning

  1. Prospektering – leta efter företag inom er idealkundsprofil
  2. Hitta kontaktuppgifter till företag ni ska kontakta
  3. Förbered en bra säljpitch
  4. Ta kontakt och förklara varför du tar kontakt
  5. Hantera invändningar
  6. Få till en tid för möte i din kalender

vainu.com kan du lära dig mer om hur du ska tänka inom varje grundläggande steg och hur du ska lägga upp förslaget för mötet.

Få hjälp med mötesbokningar

Känner du att tiden inte finns till, eller kanske att dina mötesbokningar inte går vägen? Då bör du ta extern hjälp för att komma igång. Nedan ser du tre fördelar med att ta hjälp av en professionell firma med mötesbokningar.

  1. Ni lägger pengar på en tjänst som garanterat kommer generera mer intäkter
  2. Ni kan fokusera på andra saker under tiden
  3. Ni får lära känna er marknad mer med hjälp av firmans tips och marknadsanalyser

Mötesbokare är proffs på att skapa kontakt

När du tar hjälp av en mötesbokare får du ett proffs som skapar kontaktytor mellan dig och potentiella kunder. Du vet att du får kvalificerad och effektiv mötesbokning som genererar i ett stort antal relevanta leads. Att anlita en mötesbokare kan bli starten på en lång B2B-relation och startskottet på en framgångsrik bana för din förening.

Som ansvarig inom en förening har du ofta mycket på ditt bord - inte sällan infaller det med din fritid, vilket lämnar lite tid till annat om du inte skulle ta hjälp utifrån med just mötesbokning. Det är tidskrävande, men värdefullt och givande. Ta hjälp om du behöver det.

Du sköter pitchen

En mötesbokare jobbar effektivt och produktivt för att få till så många inbokade möten som möjligt. De lägger allt krut på att fylla din kalender med möten medan du kan förbereda dig för införsäljningen av din produkt eller tjänst.

Du kan din förening och föreningens medlemmar bäst – därför är det givetvis även du som ska knyta till dig kunden. Du har säkert en bra pitch som får dina möten att resultera i avtal med nya kunder – lägg din värdefulla tid på att slipa denna! Vikten av ett bra säljmanus kan vara avgörande! Mötesbokning.com har tipsen!

Läs mer!

Copyright © All Rights Reserved